Według amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) średnia emisja CO2 z transportu samochodowego od początku XXI wieku spadła o 25%, ale gaz ten stanowi tylko część całkowitej emisji z tego źródła. Innym ważnym składnikiem są lotne związki organiczne (LZO) uwalniane w spalinach samochodowych. Istnieje założenie, że s topniowe wycofywanie silników spalinowych i wprowadzanie samochodów elektrycznych z czasem doprowadzi do znacznego zmniejszenia emisji LZO z transportu drogowego. Jednakże okazuje się, że LZO mogą pochodzić również z nieoczekiwanego źródła, jakim jest płyn do spryskiwaczy. W najnowszych badaniach naukowców z brytyjskiego Uniwersytetu York stwierdzono, że składniki zawarte w płynie do spryskiwaczy mają większy udziału w emisji z transportu samochodowego, niż się spodziewano.

Dotychczasowe szacunki z krajowego wykazu statystyk przemysłu samochodowego w Wielkiej Brytanii wykazały, że produkty do pielęgnacji samochodów mogą być is totnym źródłem LZO, ale liczby te nigdy nie zostały zweryfikowane eksperymentalnie. Postanowiono zatem zmierzyć ilość odparowanych składników płynu do spryskiwaczy z samochodów i porównać je z tymi szacunkami. W tym celu naukowcy wyposażyli tes towy samochód w spektrometr masowy i zaparkowali go w pobliżu ruchliwej jezdni, mierząc stężenie LZO. Porównując ten pomiar z pomiarem na terenie uniwersytetu o minimalnym wpływie ruchu drogowego, obliczyli średnią ilość oparów wydzielanych przez samochód na każdy przejechany kilometr dla kilku kluczowych związków LZO. Zmierzone war tości odpowiadały szacunkom inwentaryzacyjnym dla związków aromatycznych, które są powszechnie moni torowane i regulowane, ale te dla alkoholi ? kluczowych składników płynu do spryskiwaczy ? znacznie przekraczały wspomniane dane. W rzeczywis tości ich uwalnianie było prawie dwukrotnie większe niż ilość wszystkich LZO wydzielanych wraz ze spalinami (s tosunek 58 do 31 mg/km/samochód).

Naukowcy twierdzą, że odkrycie to będzie miało wpływ na przyszłą politykę regulacyjną, zwłaszcza że gdy kierowcy przesiądą się na pojazdy elektryczne, które będą miały zerową emisję ze spalin, nadal będą potrzebować czystych szyb. Zatem poziomy LZO niepochodzących z paliw prawdopodobnie pozostaną niezmienione.

Link do artykułu: https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.est.3c00845#

 



Przygo tował: Rafał Bigda
Zakład Ochrony Powietrza