Rozwój krajowej gospodarki wodorowej stanowi priorytet dla Zakładu Transformacji Energetycznej w IChPW. Obszar naszych zainteresowań obejmuje m.in. rozwój niskoemisyjnych me tod generowania i wykorzystania wodoru. Obserwując świa towe trendy rozwoju sek torów gospodarki wodorowej widać, że bardzo ważne miejsce zajmuje sek tor transportu niskoemisyjnego. Wraz z rozpowszechnieniem zas tosowań ogniw paliwowych, wodór może stanowić zeroemisyjne paliwo przyszłości. Obecnie jednak istnieją dwie szkoły podejścia do transportu przyszłości. Rynek podzielił się na zwolenników transportu opartego na wodorze i elektromobilności. Istnieje wiele publikacji naukowych i doniesień prasowych, które przedstawiają wady i zalety jednego i drugiego systemu zasilania pojazdów, nie tylko drogowych. Najbardziej interesujące wydają się jednak publikacje, które przedstawiają koszty przejechania 1 km dla e-mobility. Interesujące doniesienia prasowe napłynęły z Francji.

(link: https://electrek.co/2022/01/11/city-cancels-order-50-hydrogen-buses-after-realizing-electric-buses-best/).

W mieście Montpellier zrezygnowano z zamówienia 50 au tobusów wodorowych, gdyż władze miasta spodziewają się, że au tobusy wodorowe będą sześć razy droższe niż au tobusy elektryczne ze względu na koszty ich eksploatacji. Wynika to głównie z kosztów produkcji, przechowywania i dystrybucji wodoru, które są znacznie wyższe i bardziej skomplikowane niż infrastruktura ładowania, która opiera się przede wszystkim na już istniejącej infrastrukturze elektrycznej.

Technologie wodorowe choć obiecujące, wymagają w dalszym ciągu obniżenia kosztów produkcji, składowania i dystrybucji paliwa wodorowego. W chwili obecnej pod względem dostępności oraz kosztów inwestycyjnych transport wodorowy jest bardziej skomplikowany i droższy niż transport oparty na akumula torach.

 



Au tor: Tadeusz Chwoła
Zakład Transformacji Energetycznej
kontakt: tchwola@itpe.pl