W tradycyjnym sposobie spalania tlenowego (oxy-fuel) zakłada się recyrkulację części spalin do komory spalania (głównie CO2). Dalszy rozwój spalania tlenowego prowadzi w kierunku pewnej zmiany dotyczącej sposobu i rodzaju recyrkulowanego czynnika. Technologia oxy-steam polega na zawracaniu H2O i wprowadzaniu jej do komory spalania wraz z tlenem.

Ocenia się, iż technologia oxy-steam posiada pewną przewagę nad tradycyjnie rozumianym procesem oxy-fuel ze względu na następujące korzyści:

  • możliwość integracji z technologią solarną poprzez dostarczanie ciepła na etapie wprowadzania pary wodnej do komory spalania, przez co uzyskuje się lepsze parametry termodynamiczne (wzrost sprawności o 0,9%) jak i ekonomiczne (zmniejszenie kosztów wytwarzania o 6,6%),
  • zmniejszenie temperatury zapłonu paliwa oraz tzw. temperatury wypalenia, a także możliwość zmniejszenia nadmiaru tlenu przy zachowaniu stabilności spalania.

Jednym z wyzwań badawczych procesu oxy-steam jest obniżenie niepożądanej emisji NO (która jest wyższa w porównaniu z emisją NO w procesie oxy-fuel), uzależnionej przede wszystkich od rodzaju spalanego paliwa (głównie zawar tości części lotnych).

Instytut Chemicznej Przeróbki Węgla posiada unikalną instalację, pozwalającą na prowadzenie badań nad ciśnieniowym procesem oxy-steam w reak torze fluidalnym (pęcherzykowym) ze względu na integrację reak tora z wytwornicą pary.

 



Zapraszamy do współpracy!



Au torzy: Krzysz tof Głód, Janusz Lasek, Krzysz tof Supernok
Zakład Transformacji Energetycznej
kontakt: kglod@itpe.pl  |  tel. + 48 32 621 63 15