Jak donosi Argus w najbliższych latach na rynku może brakować koksu igłowego. Wzrost produkcji akumula torów li towo-jonowych przede wszystkim dla przemysłu mo toryzacyjnego będzie w najbliższych latach zwiększać popyt na igłowy, ultraniskosiarkowy koks naf towy. Równocześnie może prowadzić to do braków tego surowca dla przemysłu wytwarzającego aluminium.
Koks igłowy jest specjalnym gatunkiem koksu naf towego (na zdjęciu), cenionym ze względu na swoją krystaliczną strukturę, która czyni go dobrym materiałem do wytwarzania elektrod. Koks igłowy jest zwykle wytwarzany z ciężkiej pozostałości po przeróbce ropy naf towej. Wysoka zawar tość związków aromatycznych w surowcu skutkuje jego pożądanymi właściwościami.
Wzrastający popyt na pojazdy elektryczne zwiększa zapotrzebowanie na akumula tory li towo-jonowe jak i grafit syntetyczny używany do ich produkcji. Główni producenci samochodów zwiększają produkcję baterii. Toyota ogłosiła we wrześniu, że przeznaczyła 1,5 biliona jenów (13 mld USD) na rozwój i dostawę baterii do 2030 r. Nissan ogłosił w lis topadzie, że zainwestuje 2 biliony jenów w baterie do pojazdów elektrycznych i rozwój pojazdów elektrycznych w ciągu najbliższych pięciu lat, a General Mo tors planuje wydać 35 miliardów USD do 2025 r. na rozwój pojazdów elektrycznych, w tym na własne fabryki akumula torów.
Producenci koksu igłowego widzą potencjał w tym rynku i zwiększają zdolności produkcyjne. W Rosji Gazpromneft uruchamia instalację w Omsku o wydajności 31 tys. Mg/rok, w Indiach IOC instalację o wydajności 56 tys. Mg/ tok, a Chiny planują zwiększyć produkcję o 1,1 mln Mg/rok z surowców petrochemicznych oraz o 1,03 mln Mg/rok ze smoły węglowej.
W Polsce produkcja koksu igłowego realizowana jest w instalacji EFRA należącej do Lo tos, na tomiast koksownie nie przetwarzają smoły węglowej, generalnie eksportując ją do Czech i Hiszpanii.
Au tor: Bar tosz Mertas
Zakład Technologii Koksowniczych
kontakt: bmertas@itpe.pl | tel.: 32 621 62 44