Emisje CO2 z pojazdów ciężkich, w tym samochodów ciężarowych, au tobusów i au tokarów, stanowią około 6% całkowitych emisji CO2 w UE i około 25% całkowitych emisji CO2 w transporcie drogowym. W roku 2018 po raz pierwszy Unia Europejska ustanowiła docelowe poziomy redukcji emisji CO2 dla pojazdów ciężkich. Od 2025 r. nowe ciężarówki i au tobusy emi tować powinny średnio o 15% mniej CO2. A od 2030 r. ? o 30% mniej, w porównaniu do emisji z roku 2019.
Jeśli chodzi o samochody ciężarowe, gdy napęd zapewnia 15-litrowy diesel, w naczepie znajduje się 21 ton ładunku, a przelo towa prędkość wynosi co najmniej 88 km/h, trudno nastawiać się na niskie spalanie, a co za tym idzie emisję ditlenku węgla. Producenci samochodów ciężarowych podają różne war tości spalania, jednak z tych danych można przyjąć, że ciężarówki zużywają ok. 30-40 litrów paliwa na 100 km, co daje 78-104 kg emi towanego CO2 na każde przejechane 100 km.
Zgodnie z ustaleniami UE z 2018 roku, a także w trosce o środowisko, branża mo toryzacji ciężarowej, a więc producenci samochodów ciężarowych oraz niektóre koncerny naf towe, swoją uwagę skupiają na kwestii maksymalnego zmniejszenia emisji spalin pojazdów dostawczych i ciężarowych.
Pod koniec 2020 roku można było już kupić pierwsze ciężarówki elektryczne. Najwięksi producenci ciężarówek, jak Volvo czy Daimler, zapowiedzieli elektryfikację całej swojej floty. Przedsiębiorstwa i organizacje wzywające do rozwiązań bezemisyjnych dla branży transpor towej utworzyły Europejski Sojusz na rzecz Czystego Transportu Ciężarowego (European Clean Trucking Alliance, ECTA). Za oceanem na tomiast, Kalifornia (USA) latem 2020 przyjęła obowiązek sprzedaży zeroemisyjnych ciężarówek. Swoje floty elektryfikują takie giganci sprzedaży, jak Walmart czy Amazon. W Polsce w tym roku zarejestrowano jeden pojazd ciężarowy powyżej 3,5 tony z napędem elektrycznym. Pod koniec 2020 roku takich pojazdów w naszym kraju było pięć, więc teraz łącznie jest ich sześć.
Prostszym w porównaniu do elektryfikacji mo toryzacji rozwiązaniem wydaje się być ograniczenie emisji CO2 poprzez ograniczenie spalania przez samochody ciężarowe. Prym w tym obszarze wiedzie również Daimler Trucks. W projekcie pod nazwą ?Efficiency Run? Daimler poprzez proste zabiegi optymalizacyjne swoich samochodów obniżył zużycie paliwa o około 12-14 procent. Efekt ten osiągnię to poprzez zas tosowanie m.in. opon ze zmniejszonymi oporami toczenia, zmodernizowanie silnika, skrzyni biegów oraz zmodyfikowanie naczepy.
Koncern Shell również prowadzi eksperymenty w kierunku obniżenia emisji z samochodów ciężarowych. W jednym ze swoich projektów pod nazwą ?Shell Starship 2.0?, bazując na fabrycznym ciągniku siodłowym marki International LT, za pomocą prostych zabiegów oraz rozwiązań zredukowano zużycie paliwa do 22l/100 kilometrów, a więc osiągnię to redukcję CO2 co najmniej ok. 26%. Wynik ten otrzymano głównie poprzez zas tosowanie 12-s topniowej skrzyni au tomatycznej, przebudowę osłon aerodynamicznych pojazdu i odciążenie pojazdu. Nowinką jest zas tosowanie zestawu paneli fo towoltaicznych przekazujących prąd do akumula torów, odciążających alterna tor.
Więcej informacji na temat projektów można znaleźć na stronach:
- https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Efficiency-Run.xhtml?oid=9266145
- https://www.shell.com/mo torist/oils-lubricants/rimula-truck-heavy-duty-engine-oil/shell-starship.html
Au tor: Aleksander Krótki
Zakład Transformacji Energetycznej
kontakt: akrotki@itpe.pl