IChPW rozpoczął realizację projektu ?Heat- to-Fuel? finansowanego przez Unię Europejską w ramach programu ?Horyzont 2020?.
Spotkanie otwierające odbyło się w dniach 13-14.09.2017 w Güssing. W spotkaniu udział wzięli delegaci 14 ogólnoeuropejskich partnerów odpowiedzialnych za realizacje projektu w tym m.in. przedstawiciele IChPW: dr inż. Tomasz Iluk i mgr inż. Mateusz Szul. Funkcję koordyna tora projektu pełni firma Güssing Energy Technologies, a miejscem spotkania było Centrum Technologiczne Güssing (Austria). IChPW jest jedynym partnerem z Polski biorącym udział w realizacji tego projektu.
Celem zapisanego w projekcie czteroletniego programu badawczego jest opracowanie technologii produkcji biopaliw kolejnej generacji, która pozwolić może na uniezależnienie sek tora transpor towego UE od paliw kopalnych. Is totnym jest również fakt, iż opracowane rozwiązanie ma przyczynić się do zwiększenia niezależności energetycznej Państw Unii Europejskiej dzięki produkcji oleju napędowego Diesla i paliw lotniczych z biomasy i odpadowych źródeł odnawialnych szeroko dostępnych w UE.
W 2013 r. przemysł transpor towy odpowiadał za 31,6% całkowitego ogólnoeuropejskiego zużycia energii. Biorąc pod uwagę uwarunkowania geopolityczne UE, energii ta pochodziła w głównej mierze z importu nieodnawialnych paliw ciekłych. Tym samym, is totnym czynnikiem warunkującym redukcję emisji dwutlenku węgla w sek torze transpor towym UE staje się opracowanie technologii produkcji paliw ciekłych z wykorzystaniem biomasy, a w szczególności biomasy odpadowej, której dostępność nie konkurowałaby z produkcją rolno-spożywczą państw członkowskich. Ponad to, rozwój technologii wytwarzania biopaliw przyczyni się do realizacji celów bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej poprzez ograniczenie uzależnienia od importu paliw z Państw Środkowego Wschodu, Afryki czy Ameryki. Na uwagę zasługuje tu również fakt, iż projekt będzie wspierał strategię rozwoju lokalnych gospodarek poprzez tworzenie ok. 80-100 bezpośrednich i ok. 250 pośrednich miejsc pracy za każdym razem, gdy każda nowa biorafineria wykorzystująca rozwiązania opracowane w trakcie projektu Heat- to-Fuel rozpocznie pracę.