Od kilku miesięcy na terenie Europy w sprzedaży dostępne jest nowe paliwo do silników diesla – HVO100 (hydrorafinowany olej roślinny, ang. Hydrotreated Vegetable Oil), paliwo, które w teorii ma potencjał by zrewolucjonizować rynek paliwowy dla silników wysokoprężnych. Czy jest to przyszłość transportu drogowego?

Obecnie na stacjach benzynowych powszechnie dostępne są paliwa do silników diesla z dodatkiem biokomponentów, które domieszkuje się zwykle w ilości 7% (B7), a maksymalnie 10% (B10). Biokomponentem są w tym przypadku estry metylowe kwasów tłuszczowych uzyskiwane w procesie transestryfikacji olejów roślinnych z metanolem.

Nowe paliwo HVO100, nazywane biodieslem drugiej generacji, to olej napędowy wytwarzany z odnawialnych surowców, takich jak zużyty olej kuchenny czy odpadowy tłuszcz z przemysłu spożywczego. HVO wytwarza się w procesie hydrorafinacji. W efekcie powstaje bezbarwny, bezwonny olej napędowy o tym samym składzie chemicznym co olej napędowy wyprodukowany przy wykorzystaniu nieodnawialnych surowców (ropy naftowej). Powyższe jest powodem, dlaczego paliwo to można stosować w dowolnej mieszance z tradycyjnym olejem napędowym bez negatywnego wpływu na wydajność silnika, jednak dotychczas HVO100 jest stosowany stosunkowo niedługo i dysponujemy obecnie jedynie ograniczonymi wynikami w zakresie badań nad długoterminowym wpływem tego paliwa na silniki Diesla.

Wedle zapowiedzi PKN Orlen S.A. w 2024 biodiesel II generacji ma być produkowany w Płocku, gdzie trwają prace nad budową instalacji uwodorniania oleju rzepakowego i jego mieszanek. Obecnie jedynym miejscem, w którym można zatankować HVO100 w naszym kraju, jest stacja benzynowa sieci AVIA zlokalizowana w Myszęcinie, koło Świebodzina w województwie lubuskim. Na dystrybutorach paliwo HVO100 oznaczane jest jako XTL, a jego cena wynosi około 8,50-8,99 zł/dm3 – stan na 10 czerwca 2024. Dla porównania, w tym samym czasie cena tradycyjnego oleju napędowego oscylowała wokół 6,70 zł/dm3. Ze względu na wysoką cenę zakupu, możemy spodziewać się, że na razie nowe paliwo nie podbije rynku, ale ze względu na bardzo korzystną charakterystykę tego paliwa może ono niedługo stać się rzeczywistą alternatywą dla motoryzacji.


ITPE realizuje idee Gospodarki o Obiegu Zamkniętym, oferując m.in. opracowania koncepcji, analizy i studia, a także badania eksperymentalne w zakresie produkcji ekologicznych paliw z wykorzystaniem biomasy i odpadów. W wymienionym zakresie w Instytucie realizowane były m.in. takie międzynarodowe projekty badawcze jak Heat to Fuel, LIG2LIQ oraz EnCat. Zapraszamy do kontaktu i zapoznania się z ich rezultatami.



Przygotował: Waldemar Ostrowski    
Zakład Gospodarki o Obiegu Zamkniętym