Samochody elektryczne, które są postrzegane jako bardziej przyjazne dla środowiska, gdyż nie emitują spalin podczas jazdy, mimo wielu zalet posiadają też wady. Możemy tu wymienić: sprawność baterii zasilających, czas potrzebny na ich ładowanie, możliwość zapłonu w razie uszkodzeń, a także utrudnienia w sposobie gaszenia tego typu pojazdów. Dochodzą do tego koszty produkcji samych ogniw oraz recyklingu zużytych baterii.

Alternatywą dla samochodów zasilanych energią elektryczną zgromadzoną w akumula torach są samochody zasilane wodorem, lecz produkcja czystego wodoru jest obecnie zbyt droga dla upowszechnienia tego rozwiązania.

Prace związane z rozwiązaniem powyższych problemów są prowadzone obecnie na całym świecie. Również polscy naukowcy oraz firmy mają osiągnięcia w ulepszaniu produkcji zarówno akumula torów, jak i wodoru jako nośnika energii. Poniżej przedstawiamy wybrane polskie rozwiązania, których rozwój może poprawić bezpieczeństwo eksploatacji, obniżyć koszty produkcji oraz ograniczyć wpływ na środowisko szeroko pojętego e-mobility. Przykładowe doniesienia prasowe przedstawiamy poniżej:

 



Au tor: Tadeusz Chwoła
Zakład Transformacji Energetycznej
kontakt: tchwola@itpe.pl