Samochody elektryczne, które są postrzegane jako bardziej przyjazne dla środowiska, gdyż nie emitują spalin podczas jazdy, mimo wielu zalet posiadają też wady. Możemy tu wymienić: sprawność baterii zasilających, czas potrzebny na ich ładowanie, możliwość zapłonu w razie uszkodzeń, a także utrudnienia w sposobie gaszenia tego typu pojazdów. Dochodzą do tego koszty produkcji samych ogniw oraz recyklingu zużytych baterii.
Alternatywą dla samochodów zasilanych energią elektryczną zgromadzoną w akumula torach są samochody zasilane wodorem, lecz produkcja czystego wodoru jest obecnie zbyt droga dla upowszechnienia tego rozwiązania.
Prace związane z rozwiązaniem powyższych problemów są prowadzone obecnie na całym świecie. Również polscy naukowcy oraz firmy mają osiągnięcia w ulepszaniu produkcji zarówno akumula torów, jak i wodoru jako nośnika energii. Poniżej przedstawiamy wybrane polskie rozwiązania, których rozwój może poprawić bezpieczeństwo eksploatacji, obniżyć koszty produkcji oraz ograniczyć wpływ na środowisko szeroko pojętego e-mobility. Przykładowe doniesienia prasowe przedstawiamy poniżej:
- Bateria z elektrolitem bez fluoru – https://antyweb.pl/rewolucja-baterie-bez-fluoru-z-polski
- Sposób na tańszy wodór – https://www.money.pl/gospodarka/o to-wynalazek-polskiego-naukowca-sposob-na-tansze-paliwo-6819072955112256a.html.
Au tor: Tadeusz Chwoła
Zakład Transformacji Energetycznej
kontakt: tchwola@itpe.pl